Introduktion
Guidens formål
En moderne modevirksomhed har brug for moderne og velfungerende IT-løsninger.
Modebranchen er fast-paced, og det er forretningskritisk, at du kan træffe de rette beslutninger. Hurtigt.
Derfor findes denne guide. Så du kan forstå præcist hvor vigtigt et stærkt IT-fundament er, for din modevirksomheds konkurrencedygtighed
Opdag hvordan forskellige IT-systemer kan skabe et økosystem, der giver konkurrenterne sved på panden, og dine medarbejdere mere tid til meningsfulde opgaver.
Læs med her…
Vigtigheden af systemer i modeindustrien
Systemer er en uundværlig del af en moderne virksomhed. I modeindustrien kan vigtigheden ikke understreges nok.
Systemer sørger for, at du kan tage informerede beslutninger baseret på data, holde styr på dit lager, holde styr på supply chain og levere kvalitetsprodukter til tiden. Systemer sørger for at oplevelsen bliver så sømløs som muligt, for både dig og slutbrugeren.
Oversigt over forskellige systemer
Her er et overblik over de mest anvendte systemer i modevirksomheder. I guiden her, tager vi et dyk ned i alle disse typer. Hop videre til det system du vil lære mere om, eller tag et kig på den samlede oplevelse.
Product Lifecycle Management (PLM)
Hvad er PLM, og hvorfor er det vigtigt?
Product lifecycle management software bruges til — du gættede rigtigt — at holde styr på et produkts komplette rejse, fra designprocesser, til marketing og hele vejen til feedback fra kunderne.
Funktioner og fordele ved PLM systemer
Design: Kreation af nye designs og kollektioner.
Sampling: Udvikling og evaluering af prøvevarer.
Kostprisanalyse: Estimering af produktionsomkostninger.
Bæredygtighedsanalyse: Evaluering af miljømæssig og social påvirkning.
Andre fordele:
- Centraliseret produktdatastyring
- Effektiv samarbejde og kommunikation
- Tidligere fejlfinding og reduktion af omkostninger
Eksempler på populære PLM i modeindustrien
Delouge:
Delogue er et fornuftigt sted at skue til, hvis man leder efter et fuldt funktionelt program, til at skabe prototyper og udvikle designprocesser.
I Delogue kan du skabe prototyper af enkelte stykker tøj eller komplette kollektioner, inden du får dem produceret. Det perfekte sted at eksperimentere med alle dine kreative elementer.
Programmet lader dig arbejde effektivt med dine kolleger, og gør den kreative kommunikation let.
Infor:
Infor er en komplet centraliseret løsning, der giver dig mulighed for at varetage opgaver såsom:
- Produktdesign
- Overblik over materialer og sourcing
- Data-management
- Compliance og kvalitetskontrol
- Supply Chain overblik
Opsummeret; hele pibetøjet. Derudover er det let at kommunikere med dit team, og arbejde uhindret på fælles projekter.
Centric PLM:
Centric er — på samme måde som Infor — en all-round løsning, hvor du kan holde styr på dine produkter i alle deres faser, fra idé til prototype og hele vejen til kundedata.
Centric PLM er ikke udviklet specifikt til fashionvirksomheder, men udgør alligevel et fuldt funktionelt system, hvor arbejde med uhindret med dine kolleger på både små og store projekter.
Spørg dig selv inden du vælger PLM
- Vælg en løsning som kan understøtte dine designere og resten af teamet.
- Hvilken forretningsmodel passer til jeres løsning? Abonnement eller køb af software?
- Hvad er i tryggest med, en cloud-løsning eller en on-premise?
- Hvor skal produkter “fødes” i jeres virksomhed – har i sat jer en process?
Enterprise Resource Planning (ERP)
Hvad er ERP, og hvorfor er det vigtigt?
ERP står for Enterprise Ressource Planning. Et ERP system hjælper dig til at holde styr på dine produkter. Ofte er det hjernen i hele virksomhedens systemarkitektur.
I et ERP kan du holde styr på både økonomi, lager, markedsføring og supply chain. Alt hvad der har med din virksomhed at gøre. Ofte er et ERP koblet sammen med flere andre systemer, som sender relevant data frem og tilbage.
Hvorfor er ERP system nødvendigt?
I modeindustrien spiller forsyningskæder, økonomi og lager en kæmpestor rolle. At holde styr på disse forskellige domæner på tre forskellige platforme, ville vøre utroligt tidskrævende.
Et centraliseret system, med overblik og tilpassede integrationer gør, at tiden du ville have brugt på manuelle analyser og overblik, forsvinder som dug for solen.
I andre ord. Vil du være konkurrencedygtig, så er dit IT nødt til at spille.
ERP systemets rolle i modeindustrien
Hjertet af virksomheden: Administration af produktion, lager, ordrer og finanser.
Produktion: Planlægning og prognose af produktion og salg.
Supply chain og indkøb: Styring af forsyningskæden og indkøb.
Andre fordele:
- Forbedret forsyningskædestyring
- Øget synlighed og sporbarhed
- Bedre beslutningsstøtte
Eksempler på ERP i modeindustrien
Trimit
Trimit er et ERP, som indeholder de fleste ting, du ville regne med at få, i et ERP system.
Det er pålideligt, og forholdsvist let at håndtere. Indeholder muligheder for at styre supply chain, logistik, løn og bogføring, kvalitetssikring.
Trimit er et ERP, som er “one-stop” løsning der er skræddersyet til modebranchen, hvor der er fokus på eksempelvis varianter nemt kan styres og styklister. Et klassisk problem mange fashion brands slås med, dagligt.
Microsoft Dynamics 365 Business Central
I folkemunde kendt som Business Central eller bare BC. Business Central er efterhånden industristandarden, når vi snakker om ERP systemer.
Kompatibiliteten er høj, og arbejdsflowet outshiner mange af de gamle kendinge, som for eksempel C5. Business Central indeholder alt hvad du kan forvente af et ERP system. Skal du hurtigt og let i gang, så er det her du starter.
Link til Dynamics 365 Business Central
Infor M3
I samme stil som Business Central er Infor M3 et all-in-one cloud-baseret ERP udbyder. Hold styr på både din økonomi, dine designprocesser og eCommerce.
Infor M3 hjælper enhver forretning, uanset størrelse og alder, med at være mere produktive, og planlægge fremtiden, så den giver mening.
Vigtige punkter om ERP
- ERP hjælper dig med at blive produktiv og velovervejet i alle processer.
- Brug dit ERP til at kvalitetssikre hver en ordre, og hvert et produkt.
- Dit ERP hjælper alle afdelinger til at kommunikere bedre på tværs.
- Brug integrationer til at spare tid, og automatisere manuelt arbejde.
Product Information Management (PIM)
Hvad er et PIM, og hvordan understøtter det modevirksomheder
Et PIM system er et af modevirksomhedens centrale systemer. Det er herfra du sender produktinformationer, priser og lagerinfo, ud til alle salgsplatforme.
ERP systemets rolle i modevirksomheder
Centralisering af produktdata:Mange har deres produktdata gemt i spreadsheets. Det er ikke holdbardt. Et PIM fremtidssikrer din produktdata, og giver dig let adgang.
Salg på flere kanaler Det handler om at være til stede. Et PIM system gør det let for dig at sælge på flere forskellige kanaler på samme tid, men med ét samlet datapunkt.
Samlet kundeoplevelse: lige meget hvor dine kunder finder dine produkter, vil dit PIM sørge for, at det er de rigtige informationer, billeder og lageroplysninger. Det holder brandoplevelsen ensrettet, på tværs af dine kanaler.
Andre fordele:
- Let at arbejde i teams, med den samme data.
- Vigtige data-insights.
- Hurtig time-to-market.
Eksempler på PIM i modeindustrien
Perfion
Perfion er et dansk-designet PIM system. Det giver dig et samlet overblik over din produktdata, og et dynamisk og intuitivt overblik. Som de fleste andre PIM systemer kan Perfion få dig i gang på nye markeder og sprog in no time.
Plytix
Plytix er et user-venligt PIM system, som lader dig bruge både tekst, billede og video, når du præsenterer dine produkter, på tværs af kanaler.
Med Plytix får du også data du kan bruge til at forbedre dit salg og dine produkter.
Struct
Struct er en kæmpe spiller på PIM-fronten. Deres PIM system er bredt anvendt i både Danmark og udlandet, og giver fashionvirksomheder alt det de kunne drømme om, fra et PIM.
Vigtige punkter om PIM
- Brug dit PIM til at skabe sømløse produktkataloger
- Sørg for at kunden altid har den rette produktinformation.
- Bryd isen på nye markeder, med hurtig time-to-market.
Digital Asset Management (DAM)
DAM i modeindustrien, hvorfor er det vigtigt?
Et DAM system er det sted, hvor modevirksomheden huser sine digitale aktiver, såsom billeder, videoer og brandmateriale. Modevirksomheder afhænger af deres visuelle udtryk — Det er med et DAM du sørger for, at det er let at arbejde med.
DAM systemets funktion i en modevirksomhed
Centraliseret opbevaring – Når du arbejder med billeder, video og grafik, er overblik og fil-organisering et kæmpe arbejde, medmindre du bruger et DAM system. Det er her du opbevarer alt dit visuelle content og dertilhørende filer, på en let, intuitiv og team-friendly måde.
Hold styr på versionerne – Sørg for at alle har den rette version af materialet, hver gang der arbejdes. Et DAM gør det let at holde styr på de kreative processer, med let versionering og kontrol.
Let søgning – I et DAM system kan du meta-tagge dit content, så det let kan søges frem.
Sømløst holdarbejde – Hele det kreative hold kan arbejde let sammen i dit DAM. Med intuitive og lette samarbejdsværktøjer, bliver det der før var svært legende let.
Andre fordele:
- Et DAM er utroligt tidssparende, sammenlignet med livet uden et. Tid er penge, men det skaber også en sømløs og intuitiv arbejdsproces.
- Hurtigere time-to-market – et DAM gør det let at starte en kollektion op og sende den afsted med alt det content der behøves.
- Fejlsikret – Et DAM tager de menneskelige småfejl ud af content-produktion. Du mister ikke dine filer, du har styr på versionerne, og kan altid søge dit materiale frem igen.
Eksempler på populære DAM-systemer i modeindustrien
Bynder
Bynder er kendt for sin skalerbarhed. Et intuitivt system som passer til modevirksomheder af enhver størrelse.
Digizuite
Digizuite giver dig muligheden for at meta-tagge dit indhold, for let at kunne sortere i det, og sende det afsted til alle dine platforme. Et DAM, som de fleste andre, med bred funktionalitet.
Kontainer
Dette DAM er som de andre eksempler; fuldt funktionelt, og klart til at hjælpe dig med at sætte dit content i system.
Vigtige punkter om DAM
- Et DAM system er uundværligt, hvis du vil have system og orden i dit indhold
- Et system der teknisk understøtter kreative processer
- Perfekt til at arbejde kreativt i hold, i skyen.
eCommerce-platforme
eCommerce i mode, hvorfor er det altafgørende?
Et eCommerce system er det som dine kunder tilgår, når de vil købe dit produkt. Det er din direkte kontakt til slutbrugeren.
Fordele og muligheder med eCommerce
Skræddersyede oplevelser – Tilpas den digitale oplevelse af dit brand. Hold din butik opdateret, dit udstillingsvindue blændende og kundeoplevelsen i top
Mulighed for DTC salg – Udvikling og evaluering af prøvevarer. Sælg dit tøj direkte fra produktionen, og videre til slutbrugeren.
Effektiv B2B og andre segmenter – Estimering af produktionsomkostninger. Skal du sælge videre til en distributør? Gør det let via din eCommerce platform. Sørg for at B2B købsprocessen spiller, og gør det let for kunden at vælge de rette produkter.
Andre fordele:
- Præsenterer produkter online.
- Håndterer online salg og kundeinteraktioner.
- Styrer online ordre og kundekonti.
Populære eCommerce platforme i modebranchen
Shopify og ShopifyPlus
Shopify er et af verdens mest brugte eCommerce systemer, der gør det let for enhver at starte sin egen webshop. Har du en fysisk butik kan du let integrere det med din webshop. B2B salg bliver en leg, når du først er i gang.
Magento
Magento er en af modeverdens mest populære eCommerce platforme. Den kræver en smule mere teknisk snilde, end for eksempel Shopify, men når den er klaret, er Magento et stærkt valg. Magento er blandt andet kendt for sin skalerbarhed.
Woocommerce
WooCommerce er et gratis plugin til WordPress. Der findes utroligt mange WordPress brugere, hvilket gør WooCommerce til et populært valg. Du kan opgradere din WooCommerce forretning med gratis plugins, der gør brugeroplevelsen mere sømløs. Men pas på, disse plugins varierer i kvalitet.
Vigtige punkter om eCommerce
- Det er her dine kunder møder dig, når de skal købe
- Dit eCommerce system bliver koblet op til resten af dine systemer (ERP, DAM, PIM)
- Med integrationer og plugins kan dit eCommerce system skabe sømløse og lette brugeroplevelser.
Third Party Logistics (3PL)
Hvad er 3PL, og hvorfor er det relevant for modeindustrien?
Modevirksomheder bruger 3PL udbydere til at varetage logistik- og distributionsprocesser, på den mest effektive og intuitive måde.
3PL muligheder og fordele
Ordrefulfilment: Plukning, pakning, og forsendelse af ordre.
Returneringer: Håndtering af returnerede varer og refusioner.
Lageroptimering: Justering af lagerplads og -ressourcer.
Outsourcing og skalering: Evaluering af miljømæssig og social påvirkning.
Andre fordele:
- Lageropbevaring og -styring
- Ordrebehandling og forsendelse
- Returhåndtering og kundesupport
Valg af den rigtige 3PL
DSV kontraktlogistik
DSV har nogle af Danmarks mest omfattende lagermuligheder. Derfor er mulighederne mange, hvis du skal have opbevaret og distribueret dine varer, lige i nærheden af dine slutbrugere. DSV driver over 500 lagerfaciliteter og deres teams skræddersyer løsninger, som passer til din virksomhed.
DKI Logistics
DKI tilbyder datadrevne og automatiserede lagerløsninger. Det betyder at du får en sikker 3PL-partner, som forstår vigtigheden af moderne virksomhedsdrift. DKI opererer, ligesom DSV, både internationalt og lokalt.
DFDS Tredjepartslogistik
DFDS allokerer lager og logistikløsninger ud fra dit specifikke behov. DFDS er en international udbyder, hvilket betyder let adgang til nye markeder.
Vigtige punkter om 3PL
- Vær sikker på, at 3PL kan tilbyde de specifikke logistikydelser, du behøver.
- Tjek at 3PL’s teknologi kan integreres med din egen software.
- Vælg en 3PL, der kan vokse og tilpasse sig sammen med din virksomhed.
- Sørg for at 3PL har et godt ry og kan levere pålideligt og til tiden.
Integrationsarkitektur i modebranchen
Som du måske kan fornemme i denne guide, er der mange forskellige systemer, som alle har en plads i modebranchen. Man kan hurtigt få hænderne fulde, hvis man skal arbejde i alle programmerne selv.
Det er her integrationer kommer ind i billedet.
Integrationer er i alt sin enkelthed en bro. For eksempel kan der blive bygget bro mellem dit PIM og dit ERP. Når du opdaterer noget i dit ERP kopieres det automatisk over i dit PIM, og vice versa. Integrationer, er et must, hvis du vil opnå din virksomheds højeste produktivitetsniveau. Integrationer sparer dig både tid, penge og besvær.
Opgaver på tværs af systemer
Herunder ser du en simplificeret udgave, af de opgaver der finder sted på tværs af dine systemer. Det er her det giver mening at integrere.
Design og Produktudvikling:
Alt begynder med PLM, hvor produktideer bliver til konkrete designs og specifikationer.
Produktion og Lager:
Dit ERPsystem overtager, organiserer produktionen og styrer lager, inklusiv produkter fra 3PL-leverandører.
Produktinformation:
Dit PIM sikrer, at alle produktdata er konsistente og korrekte på tværs af alle salgskanaler, og deler disse med eCommerce platformen.
Kundeinteraktion på eCommerce:
På din eCommerce platform kan kunder se produkter, baseret på data fra PIM og DAM, og købe dem. Disse ordrer føres tilbage til ERP og videregivet til 3PL for levering.
Levering og Lager:
3PL-partnere sørger for, at onlinekunder får deres ordrer, og opdaterer ERP-systemet med forsendelses- og lagerinformation.
Dataflow
Lad os dykke dybere ned i hvert af disse systemer og hvordan de kan integreres i en modevirksomhed:
PLM
- Sender detaljerede produktspecifikationer og designs til ERP.
- Kan dele designfiler og billeder med DAM.
ERP
- Modtager produktspecifikationer fra PLM, bruges til produktion.
- Deler produkt- og lagerinformation med PIM.
PIM
- Modtager grundlæggende produktdata fra ERP og/eller PLM.
- Sender beriget produktinformation til Ecommerce og kan dele med DAM.
DAM
- Kan modtage og sende mediefiler til/fra PIM og Ecommerce platforme.
Ecommerce
- Modtager produktdata og digitale aktiver fra PIM og DAM.
- Deler ordredata med ERP og muligvis 3PL for opfyldelse.
3PL
- Modtager ordrer fra ERP eller Ecommerce.
- Opdaterer ERP med lagerstatus og forsendelsesoplysninger.
Dette kan du integrere
Mulighederne er utroligt mange, når det kommer til integrationer. Vi har samlet en liste over de mest populære muligheder.
PLM til ERP
- Produktnavn og ID
- Designfiler (billeder, CAD filer osv.)
- Materiale og komponentliste
- Størrelse og farvevariationer
- Fremstillingsinstruktioner
ERP til PIM
- Produktnavn og ID
- Pris
- Tilgængeligt lager
- Produktionstid og -status
- Forsyningskædeinformation
PIM og DAM til Ecommerce
- Produktnavn og ID
- Beskrivelse
- Pris
- Billeder og videoer (fra DAM)
- Størrelse og farvevariationer
- Lagerstatus (valgfrit)
Ecommerce til ERP
- Ordre-ID og status
- Kundeinformation (navn, adresse, kontaktoplysninger)
- Bestilte varer (produktnummer, antal, pris, etc.)
- Betalingsstatus og -metode
- Forsendelsesinformation
ERP til 3PL
- Produkt-ID og mængder
- Lagerplacering
- Ordre-ID og detaljer
- Forsendelsesmetode og præferencer
- Kunde leveringsadresse og kontaktoplysninger
3PL til ERP
- Ordre-ID og status
- Leverings tracking-nummer
- Opdateret lagerstatus per produkt
Læs mere om vores integrationer her!
Arbejdsark til dataflow & datasæt
Download og print vores arbejdsark for et bedre overblik
Vigtige punkter om integrationer
- Integrationer virker omstændige, men kan spare dig utroligt meget tid og mange penge, i det lange løb.
- Uden integrationer kræver dine systemer en del manuelt arbejde. Manuelt arbejde der æder dyrebar tid.
- Ingen virksomheder er ens. Native integrationer har det med at blive for standardiserede.
- Vælg en integrationspartner til at skabe dine personlige integrationer.
Afdækning af systemer og integrationer
Stil de rigtige spørgesmål
Er du i tvivl om hvilke systemer du skal vælge? måske ved du ikke om det overhovedet er nødvendigt, med alle de systemer. Her er en række spørgsmål du bør stille dig selv.
De vil give dig klar besked, om du er dækket ind, eller om du bør overveje et af de ovenstående systemer:
Strategi og mål
- Hvad er virksomhedens overordnede forretningsmål og strategi?
- Hvordan prioriteres teknologiske investeringer og digital transformation?
Produktudvikling og design(PLM)
- Hvordan styres produktudviklingsprocessen fra koncept til produktion?
- Hvordan håndteres design- og produktdata?
- Er der et centraliseret system for at lagre og dele designfiler og produktinformation?
Produktion og lagerstyring(ERP)
- Hvordan styres produktionsprocesserne og lagerbeholdningen?
- Er der et system til at holde styr på lager og produktionsdata i realtid?
- Hvordan overvåges og forvaltes forsyningskæden og leverandørrelationer?
Produktinformation(PIM)
- Hvordan håndteres og centraliseres produktinformation?
- Hvordan sikres konsistent produktinformation på tværs af forskellige salgskanaler?
Digitale medier(DAM)
- Hvordan organiseres og tilgås virksomhedens digitale aktiver som billeder, videoer, osv.?
- Er der et system, der hjælper med at dele disse aktiver på tværs af forskellige platforme og kanaler?
eCommerce(online salg)
- Hvordan administreres online-salg og kundeinteraktioner på digitale platforme?
- Hvordan integreres online-salg og -ordrer med lager- og distributionscentre?
Lager og distribution(3PL)
- Hvordan håndteres lagerhold og distribution af produkter til kunder og detailbutikker?
- Er dette håndteret internt, eller er der en 3PL-partner involveret?
Dataflow og integrationer
- Hvordan sikres datadeling og integration mellem forskellige afdelinger og systemer?
- Er der udfordringer eller flaskehalse, som teamet står over for med hensyn til dataadgang eller -deling?
Udfordringer og fremtidsplaner
- Hvad er de nuværende udfordringer i forhold til datahåndtering, produktudvikling, eller kundeservice?
- Er der planer om at opgradere eller ændre nogle af de nuværende systemer eller processer?
Sikkerhed og compliance
- Hvordan sikres data, og hvordan håndteres overholdelse af lovgivning og standarder?
Udvidet Questionary
Download vores udvidet questionary til en mere detaljeret afdækning
Vigtige punkter om afdækning og questionary
- Besvar flest mulige spørgsmål om systemernes formål.
- Angiv de kritiske funktioner systemerne skal indeholde.
- Find ud af hvad et intuitiv brugergrænseflade er, som dine medarbejdere vil elske!
- Overvej hvordan du finder totalomkostningerne for systemerne.
Har du brug for hjælp?
Kontakt os for spørgsmål om vores guide!