eCommerce er en forunderlig verden, som er i konstant udvikling. Ny teknologi gør, at du enten kan blive sat af i kapløbet, eller vinde ved hjælp af kloge og smarte løsninger til dine aktiviteter.
I dette blogindlæg vil vi komme ind på hvad eCommerce integrationer kan være, hvordan de fungerer og hvad du skal være opmærksom på når du undersøger integrationer.
Hvad er en eCommerce integration?
En eCommerce integration kan i princippet være mange forskellige ting, men overordnet set falder det ind under én kategori.
En integration forbinder 2 eller flere systemer, så de arbejder bedre og mere effektivt sammen.
En eCommerce virksomhed i nutidens marked bruger som oftest et hav af programmer. Her er en webshopløsning, et CRM system, et CMS system og måske et ERP system. Disse systemer er ikke per automatik forbundet med hinanden. Du er derfor nødt til at rykke data fra det ene system over i det næste, hvis du skal have den samme data, i alle dine systemer. Det er utroligt langsommeligt, ineffektivt og potentielt fyldt med fejl.
En integration kan hjælpe din virksomhed med at blive langt mere effektiv, helt ned til de allermindste detaljer og sekunder.
Et Eksempel: En eCommerce forretnnig flytter alt deres ordre- og produktdata manuelt mellem deres Shopify og deres ERP system. Når de foretager en ændring det ene sted, så gør de det samme i det andet system. Det har ledt hele holdet til at bruge utroligt lang tid på at kopiere og indsætte data fra det ene system til det andet, hvilket til tider har skabt miskommunikation i teamet samt ringe effektivitet.
Løsningen er at skabe en integration mellem virksomhedens Shopify og deres ERP system. Alt der bliver oprettet det ene sted oprettes automatisk det andet. Alle arbejder med det samme datasæt, og ingen får fingrene i klemme i maskineriet. På den måde er et helt team blevet frataget utroligt meget manuelt arbejde, som er alligevel er bedst overladt til software. Dine medarbejde kan bruge deres tid på det de er bedst til, mens integrationen klarer det hårde arbejde.
Fordele ved eCommerce integrationer
Der er mange fordele ved at integrere sine eCommerce systemer med hinanden, og løsningerne kan lede til, at din virksomhed bliver langt mere skalerbar og fremtidssikret, hvilket giver dig frihed og tryghed i din vækst.
Lad os dykke ned i fordelene.
Altid opdateret data:
Dit datasæt indeholder guld, men dette guld er ubrugeligt, hvis din data ikker er optimeret og opdateret. Det er essentielt for at kunne bruge dine systemer ordentligt – ellers poster du bare penge i systemer, hvor de kunne være brugt bedre. Når du integrerer dine systemer og skaber et optimeret dataflow skaber du et stærkt fundament for brugen af dine systemer. Du vil kunne foretage analyser, optimere processer og få et bedre overblik over hvad der kan blive endnu bedre. Din data bliver en værdi i sig selv, i stedet for et ubrugeligt tal på et dashboard.
Bedre proces fra A-Z
I en eCommerce virksomhed, især af dem med større størrelser, så tæller hvert et sekund. Alt den tid der bliver brugt fra at en ordre kommer ind, til ordren er sendt gør, at prisen for at sælge dine produkter ryger op. Der er lønninger, varehus, emballage, administration osv.
Derfor er integrationer et must for mange eCommerce virksomheder. Det kan være livsnødvendigt at alle får leveret den samme data når et salg går igennem, så medarbejderen i varehuset har den samme information som dem der arbejder i customer support. En sømløs proces på tværs af alle afdelinger kommer ikke uden intelligente digitale løsninger.
Bedre brug af tid og penge
eCommerce integrationer koster en smule, ligesom alle de systemer du bruger i forvejen. Det er dog intet i forhold til hvad du kan opnå med disse integrationer. En virksomhed kan måske mene at prisen for oprettelse og vedligeholdelse af integrationer er høj. Det er dog kun indtil prisen er tjent hjem igen, da virksomheden bliver langt mere skalerbar, effektiv og optimeret til vækst. Integrationen har ikke et max på hvor meget data der kan gå igennem. Den tager det tunge administrative læs og giver hele din virksomhed plads til at løfte hvad der giver mest mening for virksomheden.
Det er som at have 1000 ekstra digitale hænder til langt mindre end en enkelt månedsløn.
Bedre brugeroplevelse
Integrationer kan ikke kun redde dig internt, men kan i mange tilfælde gøre din kundes oplevelse endnu bedre. Du har sikkert prøvet at handle online, hvor dit produkt var lang tid om at komme frem, at returmulighederne var ringe, og du ikke rigtig fik den information som du havde brug for. Det kan integrationer være med til at forbedre for dine kunder, så de ikke ender i en “jeg køber aldrig derfra igen” situation – bundlinjen hævet.
Udfordringer ved eCommerce integrationer
Som med alt andet i livet er der både en upside og en downside. Her kigger vi lidt på udfordringerne ved eCommerce integrationer.
Let’s go!
Besværlig data
At optimere data kan for mange være en heksekunst. Særligt når man bruger mange forskellige systemer der samler data på hver deres måde. Udfordringen kan derfor være at få den data man har tilgængelig til at give mening. Hvilken data giver mening at kigge på, hvad skal man give mindre opmærksomhed, og hvordan samler man det på en måde der giver mening, og leder hen til forbedring? Dette er nogle af de helt store spørgsmål man skal stille sig selv, når man er klar til en integration. Uden et formål er det spoildt arbejde.
Ikke-opdateret data
Det giver på en måde sig selv, men data der ikke er opfateret hører ingen steder hjemme i en eCommerce integration. En udfordring kan derfor vise sig, når man skal gøre sin data klar til en integration. Sørg for at din data er opdateret og giver mening i forhold til det du foretager dig. Hvis dit datasæt er rodet kan det vise sig som et problem når en integration skabes mellem dine løsninger.
Særlige krav
En komplet eCommerce tech-stack kan byde på utroligt mange systemer. Alle disse systemer arbejder på en særlig måde og har deres egne use-cases og nicher. Den uerfarne kan sagtens komme til at vælge systemer der ikke passer fantastisk sammen, set fra et integrationsperspektiv. Dine systemer fungerer fint manuelt, men lige så snart der skal komme en integration, så skrider hele operationen, da systemerne anvender dataen på vidt forsdkellige måder. Det kræver derfor en kæmpe operation at få valgt de rette systemer, og at få migreret al data fra det ene system til det andet, på korrekt vis.
Hvordan integrerer jeg mine eCommerce platformer?
der er flere forskellige måder at integrere dine eCommerce løsninger med hinanden. Faktisk er der 3 løsninger.
Point to point connectors
Denne løsning er en af de billigste, og måske også letteste løsninger du kan lave – den kommer dog med en pris. I alt sin enkelthed er en point to point connection, når man får et system til at pege hen på et andet. På den måde ryger der data mellem disse systemer. Der kan dog let opstå problemer, hvis der er forskel på hvordan dataen behandles i de to forskellige systemer. Du vil opleve fejlmeldinger, og at disse kan være utroligt besværlige at løse.
En let løsning, men bestemt ikke den bedste.
Lav integrationen selv
Når noget skal gøres ordentlig, så må man gøre det selv, ikke? Du kan altid selv bygge dine integrationer, hvis du har dygtige udviklere i din medarbejderstab. Udviklere i denne niche er dog utroligt svære at finde, og gør derfor deres viden værdifuld og i sidste ende dyr. Regn derfor med at dine udviklere skal bruge tid og kræfter på at sætte sig ind i mekanikken og principperne bag eCommerce integrationer, inden de tager værktøjskassen frem.
Brug en iPaaS løsning
“En hvad for noget?”
iPaaS står for integration platform as a service. En iPaaS løsning er når du tager fat i et hold specialister, som udelukkende tilbyder integrationer, som en service. Man kan sige at du egentlig bare outsourcer integrationsarbejdet til nogle mennesker der er langt hurtigere og meget mere specialiseret i den type arbejde, end du selv og dine interne udviklere er. På den måde kan du både skære i omkostningerne, effektivisere din virksomhed gevaldigt og have hænderne fri til alt andet end det tunge udviklingsarbejde.
Fordelene ved en iPaaS løsning
Der kan være et uendeligt antal grunde til at du har brug for en iPaaS løsning. Her kommer nogle af fordelene ved at tage springet.
Skær i omkostningerne. Det koster ikke nær så meget at få et hold specialister til at skabe din integration for dig, som det gør at få det udviklet internt. De eksterne specialister har gjort det langt længere end du har, og ved hvilke værktøjer der virker, og hvad der giver mening at integrere for din virksomhed. Du skal derfor ikke bruge dyre penge på oplæring, mislykkede løsninger og andre fejlslåede tiltag.
Specialiseret til fingerspidserne. Specialister i iPaaS løsninger kender feltet ud og ind. Der er ikke et datasæt de ikke har set før, og de ved lige præcis hvordan du kan få mest ud af det du har. Det gælder helt ned til de enkelte minutter du bruger på at behandle dine ordrer. Specialister ved hvad der skal til.
Få hænderne fri. At betale sig til at andre laver løsningen for dig er ikke kun en omkostning. Det er en mulighed. Det er arbejde du outsourcer til andre, så¨du kan lave noget der giver mere mening for dig, så du kan få et lille hvil eller en sten af din skulder. Hvis du tjener flere penge ved at lave noget andet end at have fingrene i integrationen, så giver det mening for dig at outsource projektet.
En skalerbar løsning. De fleste iPaaS virksomheder tilbyder løsninger som er tilpasset dine behov. Hvis dit behov er lille, så tager du den lille pakke. Hvis du i mellemtiden vokser og har brug for mere, så skruer du bare op. På den måde slipper du for at skulle skaffe nye ansatte til at varetage løsningen, eller til at løse opgaverne som integrationen ikke kunne.
Brug Connectify som iPaaS løsning
Connectify er en dansk iPaaS virksomhed, som konstant er i udvikling.
Vi har arbejdet med integrationer i mange år, og har hjulpet et hav af både store og små eCommerce virksomheder med at blive mere effektive, helt ned til de enkelte sekunder. Tag for eksempel et kig på Shark Gaming, som blev mere end 80% mere effektive med hjælp fra Connectify. Eller Kaffekapslen, som med over deres 600 varenumre sender kaffe ud i over 10 lande, med produktive løsninger fra Connectify.
Vil du høre mere om vores løsninger så hop ind og tag et kig på vores priser, eller ræk ud til os.
Det værste der kan ske er at du mister det tunge administrative læs du i forvejen sidder med.