B2B integreret order fulfilment

B2B er en svær disciplin. Kunderne arbejder på hver deres måde, og der skal derfor tages særlige hensyn til deres præferencer og position.

B2B order fulfillment kan derfor være særligt tricky at optimere på. I dette blogindlæg vil vi gå igennem disse punkter:

  • Hvad er order fulfillment?
  • Forskel på B2C og B2B order fulfillment
  • Udfordringer ved B2B order fulfillment
  • Hvad er en integration?
  • Udfordringer ved integrationer
  • Fordele ved integrationer i B2B order fulfillment

Læs med her.

Hvad er order fulfillment?

Order fulfillment er den samlede proces fra din vare bliver fremstillet, lander på din hylde, købt, pakket, sendt og modtaget.

Hvis man har en virksomhed der sælger varer online, så ved man, at order fulfillment er et aspekt man skal være særligt opmærksom på. Har du en god og hurtig order fulfillment, så har det utvivlsomt en positiv effekt på din omsætning.

Forestil dig selv, at du bestiller et produkt. Du glæder dig til at modtage det, men der går lang tid før prouktet bliver sendt afsted. Du venter alt for længe på dit produkt, og supporten kan ikke rigtig hjælpe dig. Du ombestemmer dig i processen, og sender produktet retur.

Det er sket for mange, og understreger pointen af hvor vigtig en disciplin order fulfillment er.

God order fulfillment kan derfor betegnes som hurtig, effektiv, let og billig for alle parter.

Forskel på B2B og B2C order fulfillment

B2B og B2C er to fuldstændig forksellige verdener. Hvor det ene princip kan være livsvigtigt i B2C er det nogle helt andre problemer som B2B ligger og roder med. 

Det gør sig også gældende når man snakke om order fulfillment. Og det er der flere grunde til

Her går vi igennem forskellen på en lille håndfuld aspekter omkring order fulfillment i B2C og B2B.

Kunden:

Nok den mest åbenlyse forskel på B2B og B2C er hvem der sælges til. B2C er virksomheder der sælger direkte til forbrugeren – business to consumer – hvor B2B er salg til andre virksomher – Business to business. Denne fundamentale forskel har naturligvis også en effekt på hvordan order fulfillment processen kan se ud.

En B2C har en rimelig lineær order fulfillment proces. Der skabes, der købes, der sendes, der modtages. Den der køber er den der tages kontakt til. Det er den eneste beslutningstager i den sammenhæng.

I B2B kan forholdene dog se anderledes ud, da der kan være flere forskellige beslutningstagere og tovholdere involveret i købsprocessen. Det kan komplicere kommunikationen og i værste fald sænke kvaliteten på din order fulfillment, hvis du ikke opbygger processen ordentligt.

Produktet:

Du kender den klassiske webshop. Du udvælger et enkelt, måske et par, produkter, køber det og får det sendt hjem til dig selv. Det er ikke altid tilfældet i B2B webshops. Et B2B produkt kan sagtens ligne et B2C produkt. Forskellen er dog som oftest, at B2B virksomheder sælger produkter i større mængder. For eksempel madvarer og krydderier til kantiner og spisesteder. Der kan være tale om produkter af større størrelse, eller store antal. Det kan hurtigt sætte gang i nye behov, hvis størrelsen af ordrene overstiger hvad der kan være i en varevogn.

Processerne:

De forskellige behov der ligger i en god order fulfillment er forskellige fra B2B til B2C.

B2C brugere har typisk ikke så mange behov for forskellige betalingsmetoder og leveringsmetoder. De muligheder du får som B2C kunde er betal nu, eller betal over tid, og ekspreslevering eller normal levering. Mer skal der ikke til.

For en B2B virksomhed kan der være langt flere problemer involveret i hele kundens interaktion med din webshop. Her kan være helt særlige krav til betalingsmetoder og levering, såsom kredit, up-front betalinger, levering på en særlig dato eller levering hver 3 måned. 

Værdikæder:

Værdikæden for en B2B virksomhed kan være kringlet, alt efter hvad man arbejder med. Skal man have fremstillet store produkter i store mængder kan der være lange ventetider, hvilket har en en virkning på order fulfillment raten, altså hvor lang tid det tager for ordren at nå igennem hele processen. Dette kræver særlige overvejelser.

Udfordringer ved B2B order fulfillment

Som du måske kan fornemme er B2B order fulfillment en svær størrelse. Der er ikke en virksomhed der fungerer på samme måde som den anden, og de features der er brug for i en B2B kontekst kan se meget forskellige ud, fra løsning til løsning. Det kommer dels af at B2B er et term der spænder over et hav af forskellige typer af virksomheder, og dels fordi at kunderne og produkterne indenfor de forskellige virksomheder varierer. I disse udfordringer vil vi dog holde os til hvad B2B eCommerce virksomheder møder af udfordringer.

Manuelt arbejde = dårlig order fulfillment:

I mange B2B eCommerce virksomheder bliver der brugt uhensigtsmæssigt meget tid på manuelle håndteringer af ordre og data. Det er noget der skader din order fulfillment rate, og potentielt koster dig omsætning. 

Jo mere tid du bruger på en enkelt ordre, jo mindre overskud er der, når kunden har modtaget ordren, og order fulfillment processen er overstået. 

Manuelt arbejde er derfor et kæmpe problem for god order fulfillment og utroligt mange B2B eCommerce virksomheder.

Hårde krav = svær data:

Hvis man gerne vil imødekomme alle ens kunder, som B2B eCommerce virksomhed, så bider man over en stor bolle. Forskellige kunder indenfor B2B segmentet kan have vidt forskellige krav til dig som virksomhed. Det kan være forskellige frekvenser for levering, forskellige betalingsmetoder og måske endda forskellige priser, alt efter aftale.

Alle disse forskellige krav til dig som B2B webshop skaber et datasæt, som ikke er one-size fits all. Den data den ene kunde sender ind i dine systemer kan se fuldstændig anderledes ud fra den næste.

Det kræver derfor, at du er utroligt opmærksom på din data, dine aftaler, og skaber udfordringer når du skal måle og optimere på dine processer.

Svært at skalere:

De udfordringer du har læst koster både meget tid og mange penge. Tid og penge du skal bruge på at finde og betale medarbejdere der kan hjælpe dig med at varetage opgaverne. Det holder ikke. Det gør det sværere for din virksomhed at skalere og vækste. 

For at gøre en virksomhed mere skalerbar, så er man nødt til at anvende metoder, som tager opgaver ud af hænderne på dig selv og dine medarbejdere.

Som for eksempel digitalisering af krævende processer.

Hvad er en integration

En af løsningerne til de ovenstående udfordringer er, at anvende integrationer mellem sine forskellige systemer. De fleste eCommerce virksomheder har en ret omfattende tech stack, som er den samling af IT-systemer, som en virksomhed bruger, i dagligt virke. 

Alle disse Tech stacks har data. Data man anvender i analyser, i strategier, til at planlægge ressourcer og optimere samt automatisere komplekse processer. 

Problemet i de fleste tech stacks er dog, at systemerne er isolerede fra hinanden. Dataen fra det ene system ville i mange tilfælde gøre gavn for det andet system, og fjerne omfattende manuelle processer i at flytte data fra A til B, for at nævne bare en enkelt af de områder en integration kunne gavne.

En Integration er nemlig, når der bygges en bro mellem to systemer. Et ERP system er en hjørnesten i mange eCommerce virksomheder. Her oprettes der varer, planlægges ressourcer og overvåges data og drift.

Ville det ikke være smart, hvis du kunne styre alle de andre systemer ud fra dit ERP system? 

Det er hvad du kan opnå med integrationer, at data automatisk forplanter sig, lige der hvor det skal, helt automatisk.

Udfordringer ved integrationer

Integrationer er en specialisering, som ikke er bredt kendt i udviklernes verden. Der er langt mellem de dygtige ERP devs, hvilket vil gøre det til en lang og opslidende ansættelsesproces, hvis du vælger at fastansætte dine egne udviklere. Udviklere in-house viser sig ofte at være utroligt dyre at have siddende, da behovet for udvikling er langt større end mængden af tilgængelige udviklere.

Det at bygge en integration selv vil derfor kræve mange penge og tid på at ansætte, oplære og bygge en løsning, som passer til lige netop dig og dine programmer.

Mange hopper ud i integrationer, uden at have en klar idé om det ønskede udfald. Det giver ingen mening at integrere dele af din virksomhed, som ikke optimerer processer, eller skaber mere omsætning.

En klar strategi med dine integrationer er derfor uhyre vigtig, når du påbegynder arbejdet.

Fordele ved integrationer i B2B Order fulfillment

Udfordringerne i at bygge integrationer kan være svære at komme over, men hedligvis er gevinsten på den anden side endnu større, og potentielt transformativ for din virksomhed.

Her er nogle af fordelene ved at integrere dine systemer.

Spar tid og penge:

Det største trækplaster for at bruge integrationer mellem dine systemer er uden tvivl de penge du sparer, når du ikke skal bruge tiden på omfattende opgaver i dine systemer. Nogle opgaver bliver automatiseret, hvilket skaber bedre tid til at optimere på andre ting, såsom din order fulfillment.

Bedre kommunikation mellem teams:

Ved at integrere dine systemer kan du oprette og automatisere kommunikationen mellem dine forskellige afdelinger. 

For eksempel kan du sørge for, at når en ordre bliver bestilt, at varehuset får den korrekte information leveret samme øjeblik, så de hurtigt kan pakke og sende varer afsted. Alle de manuelle processer der før var i overleveringer mellem teams og systemer, er nu automatiserede og fejlsikrede. Det skaber en sikker proces og hurtigere order fulfillment.

Bedre kommunikation til kunden:

Kunder skal have dine produkter ordentligt kommunikeret. Er produkterne tilgængelige? Hvis ikke, findes der lignende produkter? og mange andre aspekter. Det kan hjælpe kunden til at vælge de rette produkter, i stedet for at skulle bruge lang tid på at efterspørge og undersøge produkter. Det sørger for, at du får flere produkter ud til dine kunder.

Connectify som leverandør af dine integrationer

Connectify har arbejdet professionelt med integrationer i flere år, og er nogle af de førende danske specialister på området.

Vi hjælper og rådgiver virksomheder til at få mest ud af deres data, og optimere deres processer, så de bliver langt mere skalerbare, og får mulighed for vækst. B2B er vores domæne, hvilket giver dig mulighed for at give slip, og fokusere på opgaver, som giver mere mening for dig, og hjælper din strategi bedre, end at gruble over tekniske aspekter.

Vi har erfaret, at vi ofte ved mere om kundens systemer end de selv gør, så du kan trygt overlevere din data. Hvis du mangler et godt bevis, så tjek her vores imponerende cases fra Shark Gaming og Kaffekapslen.

Er du nysgerrig på at høre mere? Ræk ud, og lad os tage en snak.



Bliv ringet op!

Har du lyst til at blive ringet op for at høre mere om Connectify, eller få svar på de spørgsmål du har i forhold til jeres forretning, så udfyld venligst formularen nedenunder, og så ringer vi dig op.





    Indholdfortegnelse