Hvad er en Supply Chain? Fuld forklaring og eksempler

Du har nok h√łrt om Supply Chain f√łr. M√•ske ved du allerede lidt om det, eller ogs√• er du helt ny til udtrykket.¬†Uanset hvad, s√• dykker vi her ned i emnet og giver dig en pr√¶cis definition af, hvad en supply chain er, og hvad den ikke er. ¬†

F√łlg med gennem artiklen, eller hop videre og l√¶s mere om integrationer til din supply chain.¬†

Hvad er en supply chain? 

En supply chain, eller på dansk en forsyningskæde, er den rejse, som et produkts komponenter gennemgår fra producenten, til samlingen og frem til salget. 

Tag for eksempel en eksklusiv lædertaske. Tasken består af flere forskellige komponenter såsom læder, guldfittings og flere andre materialer. 

For at lave denne taske og s√¶lge den til en forbruger, skal alle komponenterne igennem en supply chain. M√•ske kommer l√¶deret fra Italien, bliver fl√łjet til Tyskland og derefter til Danmark for at blive solgt. Taskens fittings kommer fra Asien, bliver fl√łjet til Tyskland og derefter til Danmark.¬†

Det er en supply chain. Det er materialernes eller komponenternes vej fra oprindelsesstedet til salgsstedet. 

Hvem er en del af en supply chain?

En supply chain involverer typisk flere akt√łrer eller interessenter.¬†

Her er en liste over typiske led i en supply chain: 

  • Leverand√łrer: Leverand√łrens rolle er ofte at skaffe r√•materialerne og videregive dem til producenten.¬†
  • Producenter: Producenten fremstiller en bestemt del af eller m√•ske hele produktetog sender det videre.¬†
  • Grossister: Grossisten k√łber store m√¶ngder af et produkt fra producenten og s√¶lger det videre til andre led i forsyningsk√¶den.¬†
  • Distribut√łrer: Grossisten agerer ofte ogs√• distribut√łr, og s√łrger for, at produktet kommer til det rette sted.¬†
  • Detailhandlere: Nu er det detailhandlerens tur til at videres√¶lge produktet til forbrugeren.¬†
  • Forbrugere: Sidste led i en supply chain er typisk forbrugeren. Afh√¶ngigt af det sendte produkt kan der v√¶re tale om B2B-kunder, alts√• virksomhedskunder, eller private kunder, som n√•r du bestiller en skjorte online.¬†

Disse led udg√łr de typiske elementer i en supply chain. Der kan dog v√¶re flere led, der g√łr sig g√¶ldende i mere komplekse forsyningsk√¶der, s√•som lagerfaciliteter og serviceudbydere. Connectify er et godt eksempel p√• en serviceudbyder, der ofte hj√¶lper med at optimere og automatisere vores kunders supply chains ved hj√¶lp af integrationer. Du kan l√¶se mere om det her.¬†

Forskellen mellem supply chain og værdikæde 

Mange bruger ordet “v√¶rdik√¶de”, n√•r de egentlig mener “supply chain” eller “forsyningsk√¶de”.¬†

Forskellen mellem de to begreber er vigtig. Lad os se nærmere på det. 

Hvad er en værdikæde? 

En v√¶rdik√¶de er en r√¶kke handlinger eller begivenheder, der tilf√łjer v√¶rdi til et produkt fra leverand√łr til salg.¬†

En supply chain er de punkter råvarerne rammer, og kommer fra, men råvarerne har ikke værdi i sig selv. Det er andre ting der giver produktet sin værdi. Her kigger vi på værdikæden. 

Eksempel på værdikæde

Her er et par eksempler p√• v√¶rdiskabende handlinger, der ofte finder sted i l√łbet af en supply chain:¬†

  • Samling af et produkt: Hver gang et produkt samles af en person eller maskine, tilf√łjer det v√¶rdi til produktet. Lidt ligesom hvis du k√łber gr√łnt i supermarkedet. Du kan k√łbe r√•varerne til en super fair pris, men g√•r du p√• restaurant, og f√•r maden ‚Äúsamlet‚ÄĚ er r√•vererne pludselig mere v√¶rd. Det samme g√¶lder, n√•r du k√łber maskiner, industriv√¶rkt√łj og andre store B2B produkter.
  • Viden og innovation: Et produkt er ikke bare et produkt. Det ved du selvf√łlgelig godt. Nogle gange er et produkt meget mere v√¶rd, fordi det er innovativt, designet af en vision√¶r designer eller det f√łrste af sin slags.
  • Marketing: Hvis et marketingteam g√łr det rigtigt, kan v√¶rdien af et produkt √łges. Det kr√¶ver den rette kommunikation for at skabe den endelige opfattede v√¶rdi af produktet.
  • Salg: Et produkt er v√¶rd, hvad det kan s√¶lges for. Nogle gange sker salget i en atmosf√¶re, hvor oplevelsen af k√łbet √łger den opfattede v√¶rdi. For eksempel n√•r en dygtig salgskonsulent h√•ndterer kunden p√• den rigtige m√•de og formidler produktets v√¶rdi korrekt til forbrugeren.¬†

S√łrg for at din supply chain er sikker¬†

Med mange akt√łrer, systemer og interessenter involveret kan en supply chain hurtigt blive √łdelagt.¬†

Uforudsete h√¶ndelser sker. Fejl opst√•r i systemerne, og mennesker beg√•r fejl. Nogle gange kan eksterne faktorer ogs√• forstyrre en supply chain, f.eks. kan vejrforhold forsinke forsendelser, eller en pandemi kan opst√•… Ikke noget vi √łnsker igen.¬†

S√• hvad kan man g√łre for at sikre sin supply chain?¬†

Kommunikation er n√łglen¬†

De fleste problemer i en supply chain kan l√łses med den rette kommunikation. S√łrg derfor altid for at vide, hvem du skal kontakte, n√•r noget g√•r galt i v√¶rdik√¶den.¬†

Det kan ikke g√łres simplere end det.¬†

IT-stabilitet 

Der er f√• led i en supply chain, der ikke involverer IT-systemer p√• den ene eller anden m√•de. Dit ERP-system er ofte hovedakt√łren, og n√•r der skal koordineres med alle de andre systemer i din virksomhed, kan der let opst√• fejl, udfordringer og forsinkelser, der koster virksomheden penge.¬†

Derfor er det vigtigt at sikre, at dine IT-systemer arbejder sammen i stedet for at arbejde imod hinanden. Dette kan opn√•s gennem integrationer og iPaaS-l√łsninger.¬†

Integrationer og effektivitet

Ved at integrere dine IT-systemer kan du minimere menneskelige fejl. Du kan automatisere manuelle og rutineprægede opgaver i din supply chain ved at lade systemerne håndtere dem for dig. 

De fleste systemer har indbyggede integrationer, men for at få mest muligt ud af integrationerne skal de ofte tilpasses og skræddersyes til dine specifikke behov. 

Typiske systemer som integreres

  • ERP – eksempelvis Dynamics 365 Business Central. Se vores artikel:¬†Bedste ERP 2023
  • PIM – for at holde styr p√• produktdata i systemerne. Her kan vi n√¶vne Plytix og Struct.
  • Ecommerce platform – for at s√¶lge varer online til B2C eller B2B. Integrationer kan f√•es til Magento og Shopify.

Og mange flere systemer.

Konklusion: 

De fleste produktvirksomheder har en supply chain. Det er simpelthen en del af livet, får man lyst til at sige.

En supply chain er en kæde, hvor komponenter bevæger sig fra et sted til et andet og passerer gennem flere handelspunkter, inden de når frem til slutbrugeren. 

Derudover gennemg√•r produktet sin egen v√¶rdik√¶de, hvor v√¶rdien tilf√łjes gennem handlinger som marketing, salg og innovation.¬†

En sikker supply chain er kendetegnet ved god kommunikation og stabil IT. 

Integrationer kan hj√¶lpe med at sikre en supply chain mod menneskelige fejl og optimere og automatisere forskellige processer, hvilket g√łr produktets rejse billigere og mere effektiv. Hvis du er mere interesseret i supply chains og hvordan integrationer kan optimere dem, s√• l√¶s med her.



Bliv ringet op!

Har du lyst til at blive ringet op for at h√łre mere om Connectify, eller f√• svar p√• de sp√łrgsm√•l du har i forhold til jeres forretning, s√• udfyld venligst formularen nedenunder, og s√• ringer vi dig op.