Hvad er en Supply Chain? Fuld forklaring og eksempler

Du har nok hørt om Supply Chain før. Måske ved du allerede lidt om det, eller også er du helt ny til udtrykket. Uanset hvad, så dykker vi her ned i emnet og giver dig en præcis definition af, hvad en supply chain er, og hvad den ikke er.  

Følg med gennem artiklen, eller hop videre og læs mere om integrationer til din supply chain. 

Hvad er en supply chain? 

En supply chain, eller på dansk en forsyningskæde, er den rejse, som et produkts komponenter gennemgår fra producenten, til samlingen og frem til salget. 

Tag for eksempel en eksklusiv lædertaske. Tasken består af flere forskellige komponenter såsom læder, guldfittings og flere andre materialer. 

For at lave denne taske og sælge den til en forbruger, skal alle komponenterne igennem en supply chain. Måske kommer læderet fra Italien, bliver fløjet til Tyskland og derefter til Danmark for at blive solgt. Taskens fittings kommer fra Asien, bliver fløjet til Tyskland og derefter til Danmark. 

Det er en supply chain. Det er materialernes eller komponenternes vej fra oprindelsesstedet til salgsstedet. 

Hvem er en del af en supply chain?

En supply chain involverer typisk flere aktører eller interessenter. 

Her er en liste over typiske led i en supply chain: 

  • Leverandører: Leverandørens rolle er ofte at skaffe råmaterialerne og videregive dem til producenten. 
  • Producenter: Producenten fremstiller en bestemt del af eller måske hele produktetog sender det videre. 
  • Grossister: Grossisten køber store mængder af et produkt fra producenten og sælger det videre til andre led i forsyningskæden. 
  • Distributører: Grossisten agerer ofte også distributør, og sørger for, at produktet kommer til det rette sted. 
  • Detailhandlere: Nu er det detailhandlerens tur til at videresælge produktet til forbrugeren. 
  • Forbrugere: Sidste led i en supply chain er typisk forbrugeren. Afhængigt af det sendte produkt kan der være tale om B2B-kunder, altså virksomhedskunder, eller private kunder, som når du bestiller en skjorte online. 

Disse led udgør de typiske elementer i en supply chain. Der kan dog være flere led, der gør sig gældende i mere komplekse forsyningskæder, såsom lagerfaciliteter og serviceudbydere. Connectify er et godt eksempel på en serviceudbyder, der ofte hjælper med at optimere og automatisere vores kunders supply chains ved hjælp af integrationer. Du kan læse mere om det her. 

Forskellen mellem supply chain og værdikæde 

Mange bruger ordet “værdikæde”, når de egentlig mener “supply chain” eller “forsyningskæde”. 

Forskellen mellem de to begreber er vigtig. Lad os se nærmere på det. 

Hvad er en værdikæde? 

En værdikæde er en række handlinger eller begivenheder, der tilføjer værdi til et produkt fra leverandør til salg. 

En supply chain er de punkter råvarerne rammer, og kommer fra, men råvarerne har ikke værdi i sig selv. Det er andre ting der giver produktet sin værdi. Her kigger vi på værdikæden. 

Eksempel på værdikæde

Her er et par eksempler på værdiskabende handlinger, der ofte finder sted i løbet af en supply chain: 

  • Samling af et produkt: Hver gang et produkt samles af en person eller maskine, tilføjer det værdi til produktet. Lidt ligesom hvis du køber grønt i supermarkedet. Du kan købe råvarerne til en super fair pris, men går du på restaurant, og får maden “samlet” er råvererne pludselig mere værd. Det samme gælder, når du køber maskiner, industriværktøj og andre store B2B produkter.
  • Viden og innovation: Et produkt er ikke bare et produkt. Det ved du selvfølgelig godt. Nogle gange er et produkt meget mere værd, fordi det er innovativt, designet af en visionær designer eller det første af sin slags.
  • Marketing: Hvis et marketingteam gør det rigtigt, kan værdien af et produkt øges. Det kræver den rette kommunikation for at skabe den endelige opfattede værdi af produktet.
  • Salg: Et produkt er værd, hvad det kan sælges for. Nogle gange sker salget i en atmosfære, hvor oplevelsen af købet øger den opfattede værdi. For eksempel når en dygtig salgskonsulent håndterer kunden på den rigtige måde og formidler produktets værdi korrekt til forbrugeren. 

Sørg for at din supply chain er sikker 

Med mange aktører, systemer og interessenter involveret kan en supply chain hurtigt blive ødelagt. 

Uforudsete hændelser sker. Fejl opstår i systemerne, og mennesker begår fejl. Nogle gange kan eksterne faktorer også forstyrre en supply chain, f.eks. kan vejrforhold forsinke forsendelser, eller en pandemi kan opstå… Ikke noget vi ønsker igen. 

Så hvad kan man gøre for at sikre sin supply chain? 

Kommunikation er nøglen 

De fleste problemer i en supply chain kan løses med den rette kommunikation. Sørg derfor altid for at vide, hvem du skal kontakte, når noget går galt i værdikæden. 

Det kan ikke gøres simplere end det. 

IT-stabilitet 

Der er få led i en supply chain, der ikke involverer IT-systemer på den ene eller anden måde. Dit ERP-system er ofte hovedaktøren, og når der skal koordineres med alle de andre systemer i din virksomhed, kan der let opstå fejl, udfordringer og forsinkelser, der koster virksomheden penge. 

Derfor er det vigtigt at sikre, at dine IT-systemer arbejder sammen i stedet for at arbejde imod hinanden. Dette kan opnås gennem integrationer og iPaaS-løsninger. 

Integrationer og effektivitet

Ved at integrere dine IT-systemer kan du minimere menneskelige fejl. Du kan automatisere manuelle og rutineprægede opgaver i din supply chain ved at lade systemerne håndtere dem for dig. 

De fleste systemer har indbyggede integrationer, men for at få mest muligt ud af integrationerne skal de ofte tilpasses og skræddersyes til dine specifikke behov. 

Typiske systemer som integreres

  • ERP – eksempelvis Dynamics 365 Business Central. Se vores artikel: Bedste ERP 2023
  • PIM – for at holde styr på produktdata i systemerne. Her kan vi nævne Plytix og Struct.
  • Ecommerce platform – for at sælge varer online til B2C eller B2B. Integrationer kan fåes til Magento og Shopify.

Og mange flere systemer.

Konklusion: 

De fleste produktvirksomheder har en supply chain. Det er simpelthen en del af livet, får man lyst til at sige.

En supply chain er en kæde, hvor komponenter bevæger sig fra et sted til et andet og passerer gennem flere handelspunkter, inden de når frem til slutbrugeren. 

Derudover gennemgår produktet sin egen værdikæde, hvor værdien tilføjes gennem handlinger som marketing, salg og innovation. 

En sikker supply chain er kendetegnet ved god kommunikation og stabil IT. 

Integrationer kan hjælpe med at sikre en supply chain mod menneskelige fejl og optimere og automatisere forskellige processer, hvilket gør produktets rejse billigere og mere effektiv. Hvis du er mere interesseret i supply chains og hvordan integrationer kan optimere dem, så læs med her.



Bliv ringet op!

Har du lyst til at blive ringet op for at høre mere om Connectify, eller få svar på de spørgsmål du har i forhold til jeres forretning, så udfyld venligst formularen nedenunder, og så ringer vi dig op.





    Indholdfortegnelse